tajuk

TERATAK ILMU...
BAHASA MALAYSIA KSSR SEKOLAH RENDAH
Ilmu tidak akan datang bergolek..jika tidak dicari... Tuntutlah ilmu selagi ada nyawa...

Ahad, 9 Disember 2012

PETUA : ELAK CICAK 'MEMBUANG' MERATA -RATA DI DALAM RUMAH


Hahahaha.. tiba - tiba sahaja hendak kongsi dengan semua mengenai petua ini.. saya dapat dari satu laman tu.. http://www.illustrasiaku.com/petua-elak-cicak-berak-merata-dalam-rumah/.. Rasanya ramai di antara kita yang rumahnya ada cicak, kan..?? cicak ni mana ada tandas... hihihihi.... 

Jom kongsi petua ni..ilmu juga kan... hihihihi (^__^)


"Mula - mula amik telur sebijik dalam peti ais. Pecahkan dalam mangkuk, panaskan api, letak minyak dalam kuali pastu goreng telur tu. Dah siap goreng, makan la telur tuh dengan nasi. Letak kicap sikit, baru sedapp….

Dah kenyang makan nasi, amik kulit telur yang korang goreng tadi, mungkin dah ada dalam tong sampah kemudian basuh bersih2.

Dah siap basuh kulit telur tuh, jemur di bawah sinaran matahari selama 3 hari hingga kulit telur tu betul2 kering.

Bila dah kering, amik kulit tuh dan pecah2 kan dia. Agak2 dalam sebesar duit 1sen. Jangan kecik sangat dan janganlah besar sangat. Sedang2 gitu.

Dah pecah2kan kulit tuh, korang lekatkan rapat-rapat pada kadbod dengan gam. Letak kat mana-mana tempat yang selalu encik cicak mengUhUhkan dirinya. Tepi tong sampah ke, bawah meja ke, tepi langsir ke, belakang almari ke, memana jela tempat stratejik yang korang fikirkan perlu.
Dan tunggulah hasilnya. Insyaallah encik cicak dah segan2 nak uh uh kat umah korang lagi. Kalau ter uh uh pun mungkin tak sekerap dan sebanyak macam dulu.

See… senang je kan? Actually tips ni saya dapat dari majalah. Dalam majalah tu cakap, cicak ni alergik dengan mineral kulit telur. Bila dia nampak banyak kulit telur dalam rumah korang, sure dia lari ke rumah jiran."

*hahaha.. suka la baca.. tergelak terus saya.. jom la kongsi petua ni.. dan...selamat beramal... (^__^)


1 ulasan: